Godziny przyjęć:
W dni powszednie
-pół godziny przed Mszą św.
W ważnych sprawach o każdej porze.
Informacje o Sakramencie Chrztu Świętego
Zapisy w Kancelarii (w godzinach przyjęć) najpóźniej w poniedziałek poprzedzający niedzielę chrztu
Niezbędne dokumenty
- akt urodzenia dziecka
- dowód osobisty
- rodzicami chrzestnymi powinny być osoby wierzące od 16 roku życia, które przyjęły sakrament Bierzmowania
- rodzice chrzestni powinni przedstawić zaświadczenie dopuszczające do godności ojca chrzestnego (matki chrzestnej) ze swojej parafii
- podpisy pod akem chrztu składane są po liturgii sakramentu
Informacje o Sakramencie Małżeństwa
Przynajmniej trzy miesiące przed terminem zawarcia związku małżeńskiego narzeczeni powinni zgłosić się do kancelarii parafialnej w celu ustalenia wszelkich formalności ( może to być o wiele wcześniej).
Narzeczeni otrzymują
- prośbę o wygłoszenie zapowiedzi w parafii zamieszkania narzeczonego/narzeczonej
- kartki do dwóch spowiedzi św.
Powinni ustalić z p. organistą i p. kościelnym czynności związane z liturgią sakramentu Małżeństwa
Niezbędne dokumenty
- dowody osobiste
- metryki chrztu świętego
- świadectwa bierzmowania
- świadectwa z katechezy z zakresu szkoły podstawowej, ponadpodstawowej, ponadgimnazjalnej
- zaświadczenie o ukończeniu kursu przedmałżeńskiego
- zaświadczenie z Poradni Rodzinnej
- dokumenty z USC do małżeństwa konkordatowego (3 egzemplarze)
- jeśli narzeczony/narzeczona mieszka na terenie innej parafii – świadectwo wygłoszenia tam zapowiedzi z adnotacją o nieistnieniu przeszkód
Na dziesięć minut przed ślubem świadkowie przychodzą do zakrystii
- oddają karteczki od spowiedzi państwa młodych
- przekazują obrączki ślubne
Akt ślubu spisywany jest w zakrystii, bezpośrednio po liturgii sakramentu. Świadkowie zobowiązani są do przedstawienia dowodów osobistych.
Informacje o pogrzebie
Niezbędne dokumenty
- akt zgonu z USC
- zaświadczenie od kapłana o przyjętych przed śmiercią sakramentach
Wypada zamówić posługę p. kościelnego i p. organisty oraz omówić z opiekunem cmentarza miejsce i sposób grzebania zmarłej osoby.
Osobą zarządzającą cmentarzem jest ks. proboszcz. Bez jego zgody i wiedzy nie wolno wykopywać grobu i dokonywać pochówku zmarłego.
Wykonywanie trwałego nagrobka należy zgłosić w kancelarii parafialnej.
Ekshumacja – wymagania dotyczące uzyskiwania zezwolenia na jej dokonanie, dokumenty, warunki przeprowadzania.
Wymagania dot. ekshumacji zwłok określa art. 15 ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295 z późn. zm.) i Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2001 r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi (Dz. U. Nr 153, poz. 783).
Zgodnie z powyższymi przepisami :
1. Ekshumacja zwłok i szczątków może być dokonana na umotywowaną prośbę osób uprawnionych do pochowania zwłok, którymi są :
- pozostały małżonek,
– krewni zstępni,
– krewni wstępni,
– krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa,
– powinowaci w linii prostej do 1 stopnia
2. Ekshumacja polega na wydobyciu zwłok i szczątków z grobu lub miejsca tymczasowego pochówku w celu przeniesienia ich i pochowania w innym miejscu albo przeprowadzenia oględzin lekarsko – sądowych.
3. Ekshumacja zwłok i szczątków jest dopuszczalna :
- w okresie od 16 października do 15 kwietnia,
– we wczesnych godzinach rannych,
– o terminie ekshumacji należy zawiadomić właściwego Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, który wykonuje nadzór nad ekshumacją,
- przy ekshumacji mogą być obecne tylko osoby bezpośrednio zainteresowane (najbliższa rodzina zmarłego),
- o zamierzonej ekshumacji zawiadamia się pisemnie zarząd cmentarza tj. ks. proboszcza.
4. Zwłoki osób zmarłych na choroby zakaźne takie jak : cholera, dur wysypkowy lub inne riketsjiozy, dżuma, gorączka powrotna, nagminne porażenie dziecięce, nosacizna, trąd, wąglik, wścieklizna, żółta gorączka lub inne wirusowe gorączki krwotoczne, nie mogą być ekshumowane przed upływam 2 lat od dnia zgonu.
5. Jeżeli pomiędzy członkami rodziny powstaje spór dotyczący ekshumacji osobą uprawnioną do złożenia wniosku o ekshumacje będzie osoba wskazana prawomocnym wyrokiem sądu.
6. Zezwolenie w formie decyzji na przeprowadzenie ekshumacji wydaje, po rozpatrzeniu złożonego wniosku właściwy terenowo dla miejsca ekshumacji Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny.